Op het moment dat ik dit schrijf genieten veel mensen van een welverdiende kerstvakantie. Er is het afgelopen jaar in menig bedrijf hard gewerkt, en met de feestdagen rusten we uit en houden we ons bezig met familie en vrienden. Dit moment van rust biedt voor veel mensen ruimte om terug te blikken op het afgelopen jaar. Wat waren mooie momenten, of juist minder positieve momenten? En hoe wil ik het nieuwe jaar ingaan? Niet alleen op persoonlijk vlak kun je goede voornemens maken, ook voor je bedrijf of je eigen professionele ontwikkeling kun je deze doelen stellen. Wellicht kunnen deze doelen je inspireren voor een succesvol 2019.

Investeer in goede spullen

Heb je het jaar financieel goed af kunnen sluiten? Dan is het misschien een goed moment om in nieuw materiaal te investeren. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe computers voor op kantoor, of bijvoorbeeld goede werkkleding en werkschoenen voor je personeel voor een bouwbedrijf. Op deze manier kun je het nieuwe jaar met goede spullen beginnen en werk je hopelijk nog efficiƫnter.

Ga een interessante samenwerking aan

Het is niet nodig om andere bedrijven per se als concurrentie te zien. Sommige bedrijven kunnen elkaar op een heel constructieve manier helpen. Zo kun je samen je klantenbestand uitbreiden, of klanten helpen die anders niet bij jullie terecht zouden komen. Een simpel voorbeeld hiervan zijn de lokale bioscoop en een restaurant die samen een arrangement aanbieden. Een Italiaans menu dat past bij de Italiaanse film, en ook nog eens precies op tijd geserveerd wordt om op tijd bij de film aan te schuiven. Hiermee kunnen beide bedrijven hun klanten een ervaring bieden die ze los van elkaar nooit zouden kunnen bieden. De bioscoop kan eens iets meer serveren dan popcorn en het restaurant kan de gast een hele avond entertainen.

Focus je op de juiste kanalen

Op het gebied van marketing is het belangrijk om je komend jaar te richten op de juiste kanalen. Veel bedrijven zien door de bomen van social media en traditionele media en communicatiekanalen het bos niet meer. Door je tijd aan al deze media te besteden ben je ten eerste veel tijd kwijt. Ten tweede is de kans groot dat je geen van allen echt de aandacht kan geven die het verdient. Werk je voor een business to business bedrijf? Dan zal Linkedin waarschijnlijk het best jouw doelgroep bereiken. Een kapsalon kan daarentegen misschien beter de tijd in Facebook en lokale reclame investeren.

Heb jij goede voornemens op zakelijk gebied gemaakt? Hoe ga jij ze dit jaar volhouden?