Langzaam maar zeker komt het einde van het jaar 2018 in zicht. Daarvoor moeten we natuurlijk eerst uitgebreid feesten tijdens Sinterklaas en Kerst. Elke bedrijfseigenaar weet dat de feestdagen een goed moment zijn om weer contact op te nemen met de klant. Een zeer goede methode is het versturen van relatiegeschenken. Dit kan een simpel kleinigheidje zijn waardoor de klant weer even wordt geattendeerd van jouw bedrijf. Mijn ervaring leert mij dat gepersonaliseerde relatiegeschenken sowieso een goed idee zijn. Je kan het echter nog beter maken. Gepersonaliseerde USB flashdrives geven als relatiegeschenk is naar mijn mening het beste idee voor de aankomende kerstdagen.

De kracht van personaliseren

Veel bedrijven zijn zich er nog niet bewust van, maar er zit een enorme kracht verscholen in het personaliseren van voorwerpen. We leven in een periode waarin je continu door allerlei pop-ups en reclame algemeen wordt aangesproken. Je ziet inmiddels al steeds vaker reclames in je mailbox die zijn gepersonaliseerd en naar jou zijn gestuurd. Betrap jij jezelf er ook op dat je die mailtjes toch even wat meer aandacht geeft? Dat is ook logisch. We worden als mens opgevoed om te luisteren naar onze naam. Daarom heeft personaliseren zo’n bijzondere kracht. Als bedrijf kun je dit op twee manieren aanpakken. Je kan iets personaliseren door de naam van de klant te gebruiken, maar je kunt ook iets personaliseren door jouw bedrijfsnaam en logo erop te plaatsen. Ook dan zal de klant er meer aandacht aan besteden. Daarom zijn gepersonaliseerde USB flashdrives ideaal als relatiegeschenk. Maar er is meer!

Voordeel van nuttige geschenken

Uiteraard hoef je niet per se USB flashdrives te geven. Persoonlijk zou ik je aanraden om altijd een nuttig voorwerp te geven als relatiegeschenk. Dat kan dus van alles zijn. Notitieboeken, agenda’s voor het nieuwe jaar en USB flashdrives zijn voorwerpen die vrijwel iedereen gebruikt. Wanneer je dit als geschenk geeft aan klanten of zakenpartners, dan weet je zeker dat de ontvangende partij er iets mee zal gaan doen. Zodra het geschenk gebruikt wordt, wordt de klant continu geconfronteerd met jouw bedrijfsnaam en logo. Hierdoor geef je dus ten eerste iets nuttigs en ten tweede blijf je vers in het geheugen van de klant. Een echte win-win situatie waar je in feite maar weinig voor hoeft te doen. Daarom zou ik gepersonaliseerde USB flashdrives echt aanraden aan elk bedrijf om te geven als relatiegeschenk. Wie vindt immers extra geheugen nou niet handig?