Steeds meer bedrijven, scholen en andere instellingen doen er aan mee. Het wordt ook wel het ‘Werken 2.0’ genoemd. Flexibel werken is razend populair geworden. Het zal de communicatie en samenwerking moeten bevorderen. Ook is het echt van deze tijd, aangezien het inspeelt op de technologische ontwikkelingen. Er wordt veel over geschreven. Zelf heb ik er ook ervaring mee en ik ben er zeer over te spreken. Persoonlijk vind ik het fijn om niet vast te zitten aan één plek in het gebouw. Toch hebben sommige mensen hier nog zijn of haar twijfels bij. Niet iedereen gelooft namelijk in de werking van flexibel werken.

Wat houdt het in?

Flexibel werken is het werken op flexibele werkplekken. Zo wordt er steeds vaker gewerkt in open innovatieve werkruimtes, in plaats van traditionele werkruimtes met vaste zitplekken en ergonomische bureaustoelen. Het belangrijkste verschil is dat je geen eigen plek meer hebt. Met flexibel werken werk je ook niet stipt van half 9 tot 5 uur. Het is dus de bedoeling dat werken wat losser wordt qua regels en gewoontes. Flexibel werken draagt bij aan de productiviteit, medewerkerstevredenheid en loyaliteit. Dit komt doordat medewerkers nu zelf meer kunnen beslissen wanneer en waar zij werken.

Voordelen van flexibel werken

Doordat je geen vaste werkplek meer hebt, kan het voorkomen dat je vaak naast een andere collega of medewerker zit. Hierdoor kunnen nieuwe contacten ontstaan die ten goede zijn voor de organisatie. Ook wordt de fysieke afstand tussen de directie en de medewerker kleiner, aangezien de kans bestaat dat je als ‘normale’ medewerker naast de oprichter komt te zitten. Flexibel werken zorgt ook voor minder reistijd, aangezien je overal kunt werken (dus ook thuis). Zelf werkte ik ook vaak in de trein, om zo de tijd te doden. Medewerkers hebben zelf meer controle over prioriteiten en pauzes, aangezien ze zelf hun dag beter kunnen indelen. De werkplekken bij flexibel werken zijn vanwege het innovatieve karakter ook vaak leuk ingericht. Denk hierbij aan moderne faciliteiten, high-speed internet, koffiehoeken en lounges.

De keerzijde

Flexibel werken heeft naast de voordelen, ook een aantal nadelen. Zo is een flexwerker niet altijd even goed bereikbaar, bijvoorbeeld als hij of zij thuis werkt. Als organisatie verlies je de controle over een werknemer en moet je er maar op vertrouwen dat hij of zij daadwerkelijk aan het werk is. Overleg via de e-mail of telefoon is ook minder effectief. Daarnaast kunnen open werkplekken vrij luidruchtig zijn. Dit komt doordat er ook andere mensen van andere organisaties kunnen werken op een flexplek. Verschillende belletjes, geluiden en gesprekken kunnen de medewerker afleiden. Ook kan er irritatie ontstaan als iemand geen vrije werkplek kan vinden of ‘zijn’ favoriete bureau is ingepikt.

Al met al, zul je als organisatie dus moeten afwegen of flexibel werken past bij jouw organisatie en mensen. Het moet immers wel passen bij de bedrijfscultuur.