Klant tevredenheid

Als bedrijven zijn we natuurlijk altijd bezig met geld verdienen, winst maken, grotere omzet boeken. Desondanks moet het bedrijf natuurlijk ook authenticiteit uitstralen. Een goed bedrijf is niet alleen bezig met een product verkopen. Ze hebben ook passie voor het product of de service. Een sterk bedrijf ontwikkeld constant door. Maar daarnaast is er nog een andere belangrijke factor waarmee een bedrijf zich kan onderscheiden met de concurrentie.

Dat is namelijk niet alleen de klant als klant te zien, maar als partner. Dit klinkt misschien apart maar het is belangrijk om een persoonlijke relatie met een klant op te bouwen. Op die manier houd je de klant dichter bij je bedrijf en zal hij loyaler zijn zelfs als hij misschien een goedkopere optie vindt. In dit artikel bespreek ik een aantal manieren om de relatie met je klanten te verbeteren.

Kerstpakket

Stuur bijvoorbeeld aan het eind van het jaar tijdens de kerstdagen een feestelijk pakket. Je kunt zo een goedkoop pakket versturen en daarmee de klant laten zien dat je ze waardeert. Normaal gesproken krijgen je werknemers met kerst een kerstpakket. Stuur dit jaar er een naar je klant.

Daarnaast is het zelfs nog beter om een sales medewerker met de pakketten langs te laten gaan. Dit zal iets duurder uitpakken maar is natuurlijk nog persoonlijker en zal nog meer gewaardeerd worden.

Een ander leuk idee is om als er een bedrijfsborrel is ook klanten uit te nodigen. Afhankelijk van hoe groot het bedrijf is zou het ingewikkeld kunnen worden als je honderden klanten moet uitnodigen maar in dat geval is waarschijnlijk het beste idee om alleen de klanten uit te nodigen die je al het langste hebt.

Persoonlijk werkte ik twee jaar geleden bij een bedrijf dat zowel een pakket verstuurde als een aantal klanten uitnodigde voor de bedrijfsborrel. Het voordeel was dat de klanten veel trouwer waren en er ook een persoonlijk band was. Als ons bedrijf afspraken door onvoorziene omstandigheden niet kon nakomen waren de klanten minder boos. Dit gaf ons meer kansen om de problemen te herstellen en we raakten bijna nooit klanten kwijt. Op deze manier konden we klanten ook langer aanhouden en ons focussen op het krijgen van nieuwe klanten.

Dit gaf ons bedrijf een gigantische boost en we groeiden snel door. Natuurlijk zijn deze methoden geen excuus om een minder goede service of product af te leveren maar dit lijkt me logisch. Wees op beide vlakken de beste in jouw sector.