Net begonnen met een bedrijf? Dat is het heel belangrijk om een bedrijfslogo te hebben. Dit plan is belangrijker dan je denkt. Daaraan kunnen consumenten je aan herkennen. Maar dat niet alleen maar ook een manier om het bedrijf zichtbaar te maken en je van de concurrent te onderscheiden. Maar het is moeilijk een logo opzetten.

Bedenken voor het maken van een logo

Het is belangrijk om zoveel mogelijk informatie boven tafel te krijgen. Bij het ontwerpen van een bedrijfslogo is het toch goed om alles weer even op een rijtje te zetten. Wat is je doelgroep, wat wil je uitstralen, wat voor boodschap wil je overbrengen deze moet duidelijk zijn, wat je producten of diensten zijn en vergeet ook niet je concurrentie in kaart te brengen want uiteindelijk wil je toch van hun onderscheiden.

 

Durf creatief te zijn

Het kan geen kwaad om beetje buiten de lijntjes te kleuren. Als het plaatje maar klopt. Maar vaak hierdoor kom je op meer ideeën of variaties. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het veranderen van de vorm of andere kleuren die er niet bij passen of het kantelen van het plaatje. Maar wat wel belangrijk is als je iets aan het doen bent om dan weer het bestand op te slaan zodat je het logo niet kwijtraakt. Herkenbaarheid hangt ervan af met de onderscheiding. De herkenbaarheid kan worden vergoot met een origineel concept en een simpel tijdloos ontwerp. Geen inspiratie om een logo te verzinnen? Sommige bedrijven kiezen ervoor om een logo generator te gebruiken maar dit is geen oplossing. Voor inspiratie kun je portfolio’s bekijken van andere bedrijven of ontwerpbureaus inschakelen en met hun het te ontwerpen.

Fouten in je logo

Het creatieve proces moet je kansen geven. Vaak ontstaat er uit een fout maken tijdens het maken van een logo een heel nieuw logo. Die het uiteindelijk ook wordt. Dit gebeurt bijvoorbeeld door het klikken op een verkeerde kleur of veranderen van de vorm. Weet dus niet bang om fouten te maken. Er is ook nog een andere fout die veel bedrijven doen als ze een logo ontwerpen: ze denken vanuit het bedrijf en niet van uit de consument. En kan het logo bestaan uit belangrijke dingen die het bedrijf vindt. Dit levert dus weinig uitstraling uit die zeggende is voor de consument. Probeer anders te denken juist andersom: wat heeft de klant aan mijn bedrijf en wat voor verschil is ertussen bij en de concurrent.